• Vakantie Mahdia in Tunesië

Het is wel eventjes geleden dat ik in Mahdia ben geweest, dit was namelijk in 2006 en na lang nadenken heb ik toch besloten om dit met jullie te delen. Dit omdat ik het zelf erg leuk vind en hopelijk gaan jullie deze blogpost net zo leuk vinden als mij?

Mahdia is een havenstad, dat aan de Middellandse Zee van Tunesië ligt. Een kleine badplaats, dat vooral van toerisme moet hebben. Zelf verbleef ik in hotel dat op basis van all inclusive was. Dat was ook tot nu toe, het ergste hotel waar ik ooit in verbleven ben. Ik heb echt geen idee meer, wat de naam van dit hotel is. Wel dat het een 4 sterren hotel was, waar weinig van te merken was.

Het hotel was voornamelijk smerig en heb ik nog nooit zo slecht gegeten, als toen in dat hotel. Ik heb er het beste maar van gemaakt, want hoofdzakelijk slaap je er en ben je er overdag toch niet aanwezig. Al is het wel fijn om 2 dagen, tijdens je verblijf gewoon lekker niks te hoeven doen en gewoon te genieten van de zon, zee en strand.

Bijna al het personeel waar ik mee te maken had, heb ik gewoon fooi gegeven en dat scheelt een hoop. Zo had ik tenminste vriendelijke mensen om mij heen, iedere dag een schone tafel als ik er at en nog belangrijker, een hotelkamer dat schoon was. Ik kreeg zelfs iedere dag schone lakens, iets wat ik bij mij thuis niet doe en dat had  van mij no ook niet van gehoeven. Wel schone handdoeken, wat in mij ogen ook vrij normaal is. Helaas hoorde ik van andere gasten, dat dit niet bij iedereen zo was.

Aan alle uitgaves die ik in Tunesië gedaan heb, was een kwart van aan fooi dat ik in het hotel heb uitgeven. Dit was iedere 20 dinar (€6.60) aan de schoonmaakster en dan nog is  zo’n 50  dinar (€16.50) aan het andere personeel die in het hotel werkte. Dit valt op zich voor mij wel mee, want je moet je wel bedenken dat hun maandlonen ongeveer 450 dinars is, wat gelijk is aan zo’n €150 euro per maand.

Ondanks dat het verblijf een beetje was tegen gevallen, heb ik zeker mooie dingen mogen meemaken, weer iets van de wereld kunnen zien en heb ik leuke mensen leren kennen. Voor mij is dit de belangrijkste reden om op vakantie te gaan en graag mag reizen, omdat je zo andere culturen leert kennen. De gewoontes die ze in dat land hebben en natuurlijk om mooie foto’s te maken van de dingen, die ik gezien heb.

Tijdens deze vakantie van 8 dagen, heb ik een paar leuke uitstapjes gemaakt. Een boottrip en met de quad door een deel van Mahdia gereden. Heb ik paard gereden langs het strand, alleen daar heb ik geen foto’s van gemaakt, omdat ze hier de paarden toch anders verzorgen, dan wat wij hier in Nederland gewend zijn.

Zeker in mijn ogen, omdat het paard waarop ik op gereden heb. Heel slecht ter been was en heb ik samen met een andere dame uit deze groep, terug naar het hotel gelopen. Dit omdat wij het echt gewoon zielig vonden voor het paard, die echt aan zijn verwondingen leed. Dus wij liepen liever terug, dan dat ik nog een keer op het paard ging zitten en het paard zo nog meer pijn doen, dan hij al op dat moment had.

Hier waren de mensen echt niet blij mee, maar wij waren niet blij met hoe hun de paarden verzorgden. Dus liepen we half door de woestijn, met de zee die op een gegeven moment in de verte te zien was en het afval die daar gewoon ligt. Iets wat wij niet gezien hadden, als wij niet waren terug gelopen en dat was ook niet echt bepaald uitnodigend om daar nu langs te lopen.

Gelukkig waren de andere uitstapjes die ik gemaakt heb, wel goed geregeld en daar zat deze boottrip ook bij. Hier gingen we met de bus heen, die in de ochtend vanaf het hotel vertrok. Een spannend ritje was het wel, omdat deze chauffeur een bijzondere rijstijl had. Als je had gezegd dat hij zijn rijbewijs bij een pakje boter gekregen, dan was het nog geloofwaardig ook.

Op de boot hing een gezellige sfeer en zat ik in een hele leuk groep. De schippers waren vriendelijk, waren erg gastvrij en hebben ze ook nog vis gevangen, die ze ter plekke op de barbecue gooiden. Verser dan dit, kan je echt niet krijger en in combinatie met het brood was het een perfecte maaltijd.

Na een tijdje gevaren te hebben, zijn de ankers uitgegaan en kon je zwemmen in de zee, als je dat wilde. Ondanks ik heel goed kan zwemmen, heb ik dit niet gedaan en zie je mij dat ook niet zo heel erg snel doen. Verveelde ik mij niet en heb ik gezellig gekletst met de andere die op de boot bleven zitten.

Dit was een geweldige dag en denk ik hier met goede herinneringen aan terug. Hoe deze dag precies verlopen was, dat weet ik natuurlijk niet meer zo goed, daarvoor was deze dag toch een beetje te lang geleden.

De off-roadtrip die ik met een quad gemaakt heb, was zeker de moeite waard om te doen. Zo zag je lokale bevolking die met een ezel aan het rijden was, heel veel cactussen en waren de jongens die deze rit verzorgde echt te gek. Bij de eerste gedeelte van deze rit, reed ik een beetje achterin en genoot ik vooral van de omgeving waarin ik mijn bevond.

Wat dat betreft is dat toch heel anders, dan we dat hier in Nederland hebben. Mooi kan ik het niet noemen, maar het was soms wel indrukwekkend. Zeker toen we bij bij een zoutoppervlakte stopte, wat ik persoonlijk het mooist vond om te zien. Hier hebben we wat gedronken, beetje rondgehangen en vooral veel foto’s gemaakt.

Na een uurtje zijn we weer terug gegaan, maar dan wel via een andere route dan we heen zijn gegaan. Die toch iets anders aan toe ging, dan op de heenweg. Dit omdat één van de medewerkers zagen, dat ik een video camera bij mij had en vroeg of ik het leuk vond als hij mij ging filmen.

Dat heeft hij geweten ook, want zo rustig dat ik was op de heenweg. Was ik de terugweg een stuk actiever en heb ik samen met een andere meid, die ik tijdens de vakantie ontmoet heb. Hebben we hem echt de gek aangestoken, wat hij ook zeker kon waarderen.

Een geweldige vakantie was het niet, maar heb er zeker wel een paar mooie herinneringen mogen maken. Dit door een paar incidenten die ik daar heb meegemaakt. Een reisleider die niet te vertrouwen was, vond ik het echt zielig van de paarden en een smerige hotel. Toch heeft de reis organisatie Sky-tours veel dingen goed hebben opgelost, alleen of ik ooit nog een keer Tunesië zal gaan. Dat denk ik niet.

Ben jij in Tunesië geweest? Dan ben ik zeker benieuwd, hoe jij dit ervaren heb?