Harry Kamoen in de Mensa; een expositie die belofte inhoudt

Dit krantenartikel gaat over mijn vader en is op 12 maart 1962 in het Vrije Volk verschenen. Geschreven door J.S. de intialen die onder het artikel stond en heb geen idee wie dat was. Hopelijk kom ik er ooit achter, al is nu al meer dan 50 jaar geleden. De tekst heb ik letterlijk overgenomen en wens je dan ook veel plezier bij het lezen van dit artikel.

Tekeningen en gouaches

Harry Kamoen in de Mensa; een expositie die belofte inhoudt

Autodidact toont zijn werk

Delft 12 maart – In de mensa aan de Oude Delft exposeert de Hagenaar Harry Kamoen tot 7 april tekeningen en gouaches. Zaterdagmiddag had in aanwezigheid van een bescheiden aantal belangstellenden de opening plaats. In zijn openingszin herinnerde mr. Jak van der Meulen eraan hoe de tentoonstelling in de Mensa vaak baanbrekend zijn geweest voor beginnende kunstenaars. Hij noemde in dit verband onze oud-stadsgenoot Jan Jostra Henderikse, die momenteel in het stedelijk museum in Amsterdam exposeert en de roemruchtige Jan Cremer. Mr. Jak van der Meulen sprak de hoop uit dat deze expositie voor de bescheiden Harry Kamoen evenzeer het begin van een succesvolle schildersloopbaan zal zijn.

Kamoen is autodidact; eerst op 35 jarige leeftijd bij zijn vestiging in Den Haag begon hij met schilderen en tekenen. Volgens spreker heeft zijn werk de laatste jaren aan kracht gewonnen. Deze eerste expositie mag gezien worden als begin van toenemend artistiek zelfbewustzijn. In de verwerking van zijn materiaal is hij authentiek zijn onderwerp is de verheerlijking van het menselijk lichaam een groot ontzag voor de vorm, echter ontdaan van vormelijkheid.

De tentoonstelling omvat ruim twintig tekeningen; uitgevoerd in potlood en waskrijt. De kwaliteit van het gebodene is zeer ongelijk; bij een impulsieve tekenwijze als die van Kamoen is het risico van een mistekening zo groot dat een strengere selecte nodig is, dan hier is toegepast.

Er is een aantal tekeningen waarbij de grillige lijnvoering zowel de vorm als de karakteristiek geheel overwoekert bij sommige anderen zijn de verhoudingen geheel zoek.

Belofte

Daar tegenover staan echter een aantal werken, die de belofte inhouden dat Kamoen, wanneer hij wat kritischer tegenover zijn werk zou staan tot een uiterst gevoelig tekenaar kan worden. Zijn kinderportret no. 9 is een grote tederheid. De tekening in rood krijt no. 13 getuigt van gevoel voor het gebaar en het talent dit in enkele lijnen vaat te leggen. De tekening is bruin en groen krijt no. 20 is bijzonder gaaf van expressie, in de potloodtekening no. 5 verrast de fraaie toepassing van het materiaal; no.3 heeft iets van de aristocratie van de portretten van Modigani.

J.S.

Het nieuwe dagblad – 12-3-1962

Tot slot

Harry Kamoen is mijn vader, die helaas op 2 januari 2006 is overleden. Hij was een opvallend figuur, heeft regelmatig in de krant gestaan en dat is toch een bijzonder iets. Want dat kan niet iedereen over zijn of haar vader zeggen. Juist omdat ik weet dat mijn vader ook graag zijn eigen website had gewild, deel ik deze krantenartikelen graag op mijn blog.

Until next time,

Quirina

Volg:
Quirina

Ik ben Quirina Santing-Kamoen, 39 jaar, getrouwd met Marcel en wonen samen met onze hond Matsi in Emmen. Fotograferen en Bloggen is zijn mijn hobby’s en daarnaast mag ik graag wat van de wereld zien. Ben ik positief ingesteld, maar heb net als iedereen de struggles in het leven, kan ik helaas geen kinderen krijgen en heb ik echt geen makkelijk leven gehad. Op mijn blog verschijnt wekelijks nieuwe blog artikelen over mij en mijn persoonlijke interesses op lifestyle gebied.

Find me on: Web | Twitter | Instagram

Share:
Bron: Het Vrije Volk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *