• Fotografie
  • Met de auto naar Duitsland

    Zelf wonen wij dicht tegen de Duitse grens aan, waardoor we iets sneller eventjes naar Duitsland gaan. Dit zijn vaak korte bezoekjes, gewoon om daar een keer boodschappen te doen, een bezoek aan een dierentuin brengen of in één van deze plaatsen te gaan shoppen.

    Zo ben ik dit jaar in mei voor een bruiloft naar Ketsch geweest en ben ik in juni met fotogroep naar Twist geweest om windmolens te fotograferen. Heb ik in het verleden meerdere reizen naar het zuiden van Duitsland op vakantie geweest, waar nu al een paar blogpost van online zijn gekomen en mag ik ook graag de kerstmarkten in Duitsland bezoeken.

    Nu ben ik langzaam al deze reizen een beetje aan het verzamelen, om dit op mijn blog te delen. Alleen tijdens het schrijven van mijn laatste blogpost over Kehlsteinhaus in Berchtesgaden. Begon ik mij te realiseren dat er in Duitsland andere verkeersregels gelden, dan wij hier in Nederland hebben. Iets waar ik wel aan gewend ben, maar dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend.

    Want ik kan mij voorstellen dat als je in het westen woont, dat je dit niet altijd in de gaten heb en zo ben ik op het idee gekomen om dit onderwerp op mijn blog te bespreken. Zo kom je niet voor een onaangename verassing komt te staan, als je met de auto naar Duitsland gaat bezoeken. Iets waar je niet op zit te wachten en heel makkelijk voorkomen had kunnen worden.

    Kehlsteinhaus in Berchtesgaden

    Verplicht in de auto

    In Duitsland is het verplicht om 3 dingen in de auto met Duits kenteken te hebben. Alleen om een discussie met de politie te voorkomen en zo geen tijd verspeeld, zou ik deze gewoon standaard mee nemen.

    Een gevaren driehoek voor als je pech met de auto heb of betrokken bent bij een ongeval, die je dan achter je auto plaatst (ook als de alarmlichten zijn ingeschakeld). Deze plaats je op een auto(snel)weg ongeveer 200m en op de overige wegen 100m achter je voertuig.

    Een veiligheidshesje die je beter binnen handbereik kan opbergen, bijvoorbeeld in je dashboardkastje. Neem dit niet alleen voor jezelf mee, maar ook voor de eventuele andere inzittenden. Deze moet in Europa voldoen aan de EN471-norm doen, wat een fluorescerend geel, oranje of rood en voorzien van retro-reflecterende banen is.

    Het laatste ding wat in Duitsland verplicht is een verbanddoos, wat in mijn ogen altijd wel erg handig is om dit bij je te hebben.

    Winterse omstandigheden

    Vanaf oktober tot april, moet je verplicht winterbanden met de nieuwe eisen onder je auto hebben. Deze eisen gelden vanaf 1 januari 2018 en moeten de winterbanden zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool. Mocht je nog winterbanden met alleen de aanduiding M+S hebben, die voor 1 januari 2018 gefabriceerd zijn. Dan worden ze nog als winterbanden beschouwd en worden pas vanaf 2024 niet meer als winterbanden beschouwd.

    Je mag in Duitsland op winterbanden niet harder rijden dan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Als die lager is dan die van je auto, dat moet dat voor een bestuurder een zichtbare sticker met vermelding van de maximum snelheid zijn aangegeven, dat op de auto is aangegeven.

    Als je zonder winterbanden betrokken raakt bij een ongeval in Duitsland, gelden er bijzondere regels. De Duitse verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij kan je ook als je niet schuldig bent aan het ongeval, toch deels aansprakelijk stellen voor de schade als je zonder winterbanden reed tijdens winterse omstandigheden.

    In bergachtige gebieden van Duitsland kunnen bij winterse omstandigheden sneeuwkettingen verplicht zijn, Dit wordt aangegeven met een rond, blauw bord waarop een witte autoband met een sneeuwketting staat. Kunststof sneeuwkettingen worden toegestaan, mits ze aan de wettelijke eisen voldoen. Wanneer je met sneeuwkettingen rijdt, dan is ten alle tijden de maximumsnelheid 50 km/h.

    Milieuzones

    Om de luchtkwaliteit in de steden te bevorderen, heeft Duitsland van 1 juni 2016 maar liefst 54 milieuzones (Umweltzones) ingesteld. Deze zones kun je herkennen aan speciale verkeersborden, waar je alleen mag inrijden als je auto is voorzien van een milieusticker. Deze sticker moet zichtbaar aan de binnenzijde van de vooruit geplakt zijn en zelfs elektrische auto’s moeten deze sticker hebben. Deze stickers zijn niet alleen voor auto’s met een Duits kenteken verplicht, maar ook voor auto’s die met een buitenlands kenteken hebben.

    Er zijn drie kleuren stickers: groen, geel en rood. De kleur die wordt toegekend aan het voertuig, is afhankelijk van de uitstoot. De toekenning geschiedt aan de hand van het kenteken. Sinds 1 juli 2014 is in de Umweltzone van het Ruhrgebied, net als in de meeste andere Duitse steden enkel nog de groene milieusticker toegestaan. Met een gele of de oude rode sticker mag je er dus niet meer in en riskeer je hiermee een boete van €80 euro.

    Nu zal je waarschijnlijk wel afvragen, welke steden deze milieusticker verplicht is. Hiervan zal ik enkele steden noemen, die ik op alfabetische volgorden heb neergezet: Berlijn, Bremen, Düsseldorf, Frankfurt, Freiburg, Hannover, Köln, Mannheim, München, Munster, Neu-Ulm en Stuttgart. Zoals je ziet zijn het best veel steden en heb ik het vermoeden dat dit vanaf nu (november 2018) er alleen maar meer bijkomen. Naast dit vermoeden, is er ook al sprake van een blauwe sticker.

    Dus is het zeker verstandig om je eerst te laten informeren, hoe het precies zit met de milieusticker en wanneer je die moet bestellen. Deze informatie kan je natuurlijk bij de website van de ANWB vinden, maar ook op de website van Duitsemileusticker.nl. Waar je deze sticker meteen kan bestellen en hier zijn ze iets goedkoper, dan op de website van de ANWB.

    Puntensysteem

    Tot slot, wil ik het eventjes over de Duitse puntensysteem hebben. Want naast de bekeuringen die ze voor verkeersovertredingen hebben, die doorgaans iets lager liggen dan in Nederland. Hebben ze in Duitsland ook voor sommige overtredingen een puntensysteem, die wordt geregistreerd in het rijbewijsregister in Flensburg.

    Nu ga ik niet het hele Duitse puntensysteem uitleggen, maar wel dat als je de 18 strafpunten in Duitsland behaald. Dat er een kans bestaat dat je een ontzegging van de rijbevoegdheid krijgt in Duitsland. Denk wel dat je het dan heel bond moet maken om deze 18 strafpunten te behalen, maar het is wel goed om dit te weten.

    Liefs,

    Quirina

     

     

     

     

    Quirina

    Hey hallo, ik ben Quirina en woon samen met mijn man Marcel en onze hond Matsi in Emmen. Mijn grootste passie is fotograferen en doe ik vooral de dingen die ik erg leuk vind.

    Op deze blog lees je over de dingen die ik beleef, deel ik mijn passie voor fotografie, reizen en een klein beetje lifestyle. Hiermee hoop ik je te inspireren om je eigen dromen waar te maken en vooral jezelf te blijven in deze maatschappij.

    Find me on: Web | Twitter | Facebook

    Share:

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    YouTube

    Vanaf 1 januari, ga ik de 365 dagen foto challenge doen. Hoe het mij zal vergaan? Dat kan je zien in mijn wekelijkse vlog en natuurlijk geef ik je ook een kijkje in mijn leven.

    Kijk je gezellig mee? Hier vind je de link naar mijn kanaal. Hopelijk tot snel!

    Laatste video